Data modyfikacji:

Opony całoroczne 205/45 R16

Coraz więcej kierowców decyduje się na opony całoroczne i nie jest to przypadek. W miejskich warunkach sezonowa wymiana opon nie jest konieczna i generuje jedynie niepotrzebne koszty. Jeśli nie pojawiasz się w trudnym, zaśnieżonym lub górskim terenie, dobrej jakości opony całoroczne w pełni zaspokoją twoje potrzeby. Jakie opony wielosezonowe w rozmiarze 205/45 R15 wybrać? 

Czym są opony całoroczne? 

Opony całoroczne łączą cechy opon zimowych i letnich. Dzięki asymetrycznemu bieżnikowi typu V są w stanie zapewnić przyczepność zarówno na suchym asfalcie, mokrej nawierzchni, jak i na śniegu. Przyczepność na suchym zapewniają im boczne części bieżnika, odpowiadające za skuteczne odprowadzanie wody. W środkowej części większość opon całorocznych ma natomiast drobniejsze lamele, wgryzające się w śnieg. 
Kompozycja opon całorocznych stworzona jest w taki sposób, by równoważyć cechy letnie i zimowe. Opony muszą być więc elastyczne zimą, ale i odpowiednio sztywne latem. Wpływa to nie tylko na bezpieczeństwo jazdy, ale i komfort, zużycie paliwa, prowadzenie czy głośność opon. Kluczem do uzyskania dobrej opony całorocznej jest więc zastosowanie nowoczesnej mieszanki, która nie traci elastyczności na mrozie. Nic więc dziwnego, że najlepszą technologią produkcji opon całorocznych dysponują największe koncerny i ich marki z segmentu premium. Jeśli zamierzasz zastąpić opony letnie i zimowe oponami całorocznymi, zalecamy zakup modelu od największych producentów: Michelin, Continental. Pirelli, Dunlop, Vredestein, Bridgeston czy Goodyear.  

Dlaczego warto wybrać opony całoroczne? 

Drażnią cię kolejki do wulkanizatora, w których musisz oczekiwać co pół roku? Zamiana opon sezonowych na całoroczne często podyktowana jest po prostu wygodą. Opony ze znakiem 3PMSF dają największą swobodę, bowiem nie trzeba ich wymieniać na zimę ani na lato. Dzięki temu, że sprawdzają się zarówno w upałach, jak i na mrozie, nie trzeba również wyczekiwać tego momentu, w którym robi się zbyt gorąco dla opon zimowych lub odwrotnie – zbyt zimno dla opon letnich. W okresach przejściowych temperatury mogą mocno się wahać, a dobra opona całoroczna poradzi sobie w każdym scenariuszu. 
Dużą zaletą opon całorocznych jest także koszt. Nawet model z segmentu premium wyjdzie taniej niż zakup dwóch oddzielnych kompletów. Zaoszczędzisz nie tylko na zakupie, ale i wymianie. Dwukrotna wizyta w zakładzie wulkanizacyjnym to dodatkowe 150-250 zł wydane w ciągu roku. Oczywiście nie zwalnia to z regularnego kontrolowania stanu opon, głębokości bieżnika czy ząbkowania, ale można to zrobić na własną rękę. 
Opony całoroczne to propozycja przede wszystkim dla tych, którzy podróżują głównie po mieście. Miejskie drogi są regularnie odśnieżane i nawet po sporej śnieżycy pozostają przejezdne. To także bardzo dobry wybór, jeśli szukasz opon do auta miejskiego lub drugiego samochodu w rodzinie, który nie pokonuje zbyt wielu kilometrów. Szacuje się, że wybór opon wielosezonowych jest opłacalny w momencie, gdy auto przejeżdża rocznie do 20 tys. km. Jeśli jeździsz znacznie więcej lub często bywasz w mocno zaśnieżonych rejonach, klasyczne opony zimowe i letnie nadaj są lepszym rozwiązaniem. 

Opony całoroczne 205/45 R16 – trudny wybór 

Jakie opony wielosezonowe wybrać? Rozmiar 205/45 R15 opon całorocznych jest stosunkowo rzadki, a zatem wybór modeli w tej kategorii nie jest zbyt duży. O ile średnica felgi i szerokość opony należą do standardu, to wyróżnikiem jest niski profil – 45. Niskoprofilowe opony o tej szerokości i średnicy cieszą się mniejszą popularnością niż profil 50 czy 55. Mimo to znajdziesz kilka ciekawych propozycji, zarówno z półki premium jak i segmentu ekonomicznego. Jakim oponom całorocznym 205/45 R15 warto się przyjrzeć? 

Austone SP401 205/45R16 87 W XL 

Opony całoroczne Austone SP401 niedroga propozycja z segmentu ekonomicznego. Opony charakteryzują się indeksem nośności 87 i można na nich bezpiecznie rozwinąć prędkość 270 km/h (klasa W). Klasa efektywności paliwowej opony marki Austone to E, przez co można domniemywać, że generuje ona spore opory toczenia. W oponie zastosowano kierunkowy bieżnik, który gwarantuje dobrą przyczepność zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni.  

Vredestein Quatrac 205/45 R16 83 H 

Opony całoroczne Vredestein Quatrac to popularny model w segmencie premium. Cechuje się doskonałą relacją jakości do ceny i stanowi dobrą alternatywę dla bardziej rozpoznawalnych marek. Nowy projekt bieżnika „Deep V” zwiększa powierzchnię styczną opony z podłożem oraz poprawia usuwanie wody spod czoła. Zapobiega to aquaplaningowi, czyli niezwykle groźnemu zjawisku. Nowoczesna mieszanka opony z polimerami zapewnia długi okres eksploatacji. Indeks prędkości modelu Quatrac w rozmiarze 205/45 R16 to H (210 km/h). 

Imperial All Season Driver 205/45 R16 

Ekonomiczne opony całoroczne Imperial All Season Driver to dobra propozycja do miasta. Gęsta sieć lameli zwiększa przyczepność na śniegu i umożliwia bezpieczną jazdę w każdych warunkach. Opona ma wzmocnioną konstrukcję, dzięki czemu może wytrzymać nawet 545 kg nacisku (nośność 87). Marka Imperial zaliczana jest do segmentu ekonomicznego, a zatem komplet opon wielosezonowych Imperial All Season Driver nie nadszarpnie zbyt mocno domowego budżetu. 

Kumho Solus 4S HA32 205/45 R16 

Kumho Solus to niedrogie opony całoroczne pochodzące z Korei Południowej. Producent ten dostarcza opony do aut Hyundaia, Kii i Ssanghonga. Marka zaliczana jest do klasy średniej i charakteryzuje się dobrym stosunkiem ceny do jakości. Opony całoroczne Kumho Solus w rozmiarze 205/45 R16 mają klasę D oporów toczenia, indeks nośności 87 oraz indeks prędkości V, co jest dobrym wynikiem w klasie. W teście AutoBilda model Solus uzyskał notę „zadowalająca”. 

Michelin CrossClimate 2 205/45 R16 83 H 

Opony całoroczne Michelin CrossClimate w rozmiarze 205/45 R16 to już legenda. Znane są z bezkompromisowego, nowatorskiego podejścia do opon wielosezonowych. Model ten nie posiada drobnych lameli, znanych z opon zimowych i całorocznych, a dobrą przyczepność na śniegu zapewnia adaptacyjną mieszanką gumową. Mieszanka ta zachowuje elastyczność nawet na dużym mrozie, dzięki czemu klasyczne rowki mogą wystarczająco mocno wgryźć się w śnieg. Dużym plusem jest też to, że bieżnik zachowuje swoje parametry wraz ze zużyciem. To zdecydowany lider w zakresie hamowania na suchej drodze, osiągów na mokrej drodze jak i trakcji na śniegu.  

Maxxis Premitra AS AP3 205/45 R16 87 V XL 

Dostępne w rozmiarach od 14 do 19 cali opony całoroczne Maxxis Premitra to kolejna propozycja z półki ekonomicznej. Etykieta informacyjna wskazuje, że opony te plasują się w klasie E efektywności paliwowej i mają przyczepność na mokrej nawierzchni określoną literą C. Model Premitra ma wzmocnioną konstrukcję i posiada indeks nośności 87. W teście AutoBilda z 2020 roku model ten uzyskał notę „dobra”, a rok później „zadowalająca”. 

Superia EcoBlue 4s 

Opony całoroczne Superia EcoBlue 4s wyróżniają się nieco nietypową konstrukcją. Mają wzdłużne, głębokie rowki, charakterystyczne dla opon letnich oraz drobne lamele na całej powierzchni bieżnika, niczym opony zimowe. Ta kombinacja nie jest często spotykana w oponach całorocznych, w których dominuje bieżnik w kształcie litery V, ale ma swoje zalety. Dzięki niemu opony Superia bardzo dobrze radzą sobie na śniegu oraz na mokrym asfalcie, czyli w niezbyt sprzyjającej aurze. Nieco gorzej sprawują się na suchym asfalcie, ale w tej kategorii cenowej nie jest to dużym problemem. 
Zdjęcie: mstandret / Envato Elements
Autor: Szymon Sonik